Vanlige spørsmål om lidelser

vanlige-sporsmal-om-traningsrelaterde-plager

Vi har samlet spørsmål om lidelser på en rekke sider på Ortopediske.no.

Dette er eksempler på vanlige spørsmål om träningsrelaterde plager.

Hva er hælspore?
Hva er Schlatters sykdom?
Hva er jumpers knee?
Hva er runners knee?
Hva er tennisalbue?

 
Du kan gjerne lese disse artiklene om skader som kan hindre din trening, men husk å alltid kontakte profesjonell hjelp når du trenger det.

Advertisements
Vanlige spørsmål om lidelser

Hva er tennisalbue (lateral epikondylitt)?

Tennis albue

Tennisalbue er en skade på senen vedlegg på albuen forårsaker smerte rundt albuen. I mildt ubehag du føler smerte bare på viss belastning (for eksempel ta tak i og løfte en melkekartong) mens de sterkere symptomer kan ha smerter selv ved hvile. Det kan da også vondt å rette ut armen.

Skaden er vanlig og rammer hovedsakelig middelaldrende mennesker, men vanligvis helbreder seg selv. Det er imidlertid viktig å hvile fra den aktivitet som forårsaker smerte og skade som følge. Helbredelsesprosessen kan også bli fremskyndet av lossing smertefulle muskler og sener.

En albuebeskytter kan lindre og gi lindring av tennisalbue og golfalbue.

Symptomer på tennisalbue:

  • Smerter i albue som stråler ned mot utsiden / oversiden av underarmen.
  • Smerte og en følelse av svakhet når man skal ta tak og løfte noe og roterende bevegelse av hånden.
  • Smerter når du prøver å rette ut albuen.
Hva er tennisalbue (lateral epikondylitt)?

Produkter for god holdning

Nå har vi lagt til produkter til god holdning i vår nettbutikk Ortopediske.no. For eksempel Posture Classic gir en komfortabel stretcheffekt til skulderpartiet og aktiverer musklene slik at man får en mer naturlig balanse mellom muskulaturen på frem- og baksiden av overkroppen.

Posture Classic er løsningen for kvinner og menn
Posture Classic gir en mer funksjonell holdning.

Et annet eksempel er Posture Flexi som passer til deg som er litt stiv i skulderpartiet og som ønsker å bruke din Posture hele dagen.

Posture Flexi passer først og fremst til deg som er litt stiv i skulderpartiet
Posture Flexi

En god holdning skaper perfekte forhold til å takle stress og utføre effektive bevegelser. For mye sitting er et problem for mange dager. Vi er skapt for regelmessig bevegelse. Men god holdning reduserer dårlig belastning. En sele for bedre kroppsholdning kan gjøre livet mye enklere og mer behagelig, mens du føler deg bedre.

Her finner du alle våre produkter for bedre holdning.

Produkter for god holdning

Crossfit – utstyr og hjelpemidler

Crossfit Rehband.jpeg

For å utføre CrossFit øvelser, og ikke for å skade seg selv og komme seg, det er både crossfit utstyr til hjelp CrossFit utøvere.

På Ortopediska.se begynte vi å selge en rekke verktøy for crossfit , som albue pads , knebeskyttere og Rehband® tape.

Her vil du finne direkte linker til våre CrossFit produkter :

Vadskydd CrossFit – Rehband®

Knebeskyttere crossfit 5mm , camouflage – Rehband®

Elbow crossfit 5 mm , kamuflasje – Rehband®

Crossfit tape beige – Rehband®

Crossfit – utstyr og hjelpemidler

Knebeskyttere for løpere og andre idrettsutøvere

Løpekne, eller runners knee, er en av de vanligste klagene som kan påvirke løpere , men også hopperkne (om enn ikke så vanlig blant løper) er et risikabelt tilstand (med intens smerte som oppstår på forsiden under kneet).

Vi har nettopp fått et helt nytt produkt som vil være i stand til å lindre smerten av løpekne og også stabilisere og forebygge skader – pluss støtte og løfte kneet på en fleksibel og praktisk måt.

Sokken KS6 er en enkel og fleksibel knebeskyttelse og kan lett brukes til hverdags – selv når du ikke trener.

Sokken KS6 bruker også patentert Compression Zone teknologi som gir kneet seks gradert kompresjonssoner- alt for å øke blodsirkulasjonen i fanget ditt og gi større stabilitet.

Sokken KS6 - for løpekne och hopperkne

Her finner du vår nye kompresjonssokk for løpekne och hopperkne.

Knebeskyttere for løpere og andre idrettsutøvere

Behandling af hælspore

Vi skrev i juli en artikkel om hælspore og kompresjonsstrømper. Hæl anspore er noe som rammer mange, og det tar tålmodighet å bli delt med.

Hæl anspore

Men det er tiltak du kan gjøre selv, som å bruke en god komprimering strømpe eller en hæl pute designet for hælspore.

Andre ting du kan gjøre for deg selv, for eksempel:

– Hvile

– Korrekte sko

– Teiping av ankelen

– Redusert trening

– Massasje

Og ikke glem at det kan ta lang tid før hälsporren forsvinner , så ikke gi opp!

Behandling af hælspore

Kompresjonsstrømper for å avhjelpe hælspore

Hælspore (plantar fasciitis) rammer mange og kan være en forbannelse når du ønsker å trene og være aktiv.

Men hva er hælspore? Det er en bred, tykk sene på undersiden av foten, noe som er en viktig støtte. Om dette sent overbelastning kan få sår sene krysset av hælen og kroppen reagerer deretter å danne en lime montering på hælen for å beskytte og lindre sår området.

Denne kalk karosseri føles ikke og kan ikke sees med øyet, men X-ray, ser det ut som en spore, eller en klump, og derav navnet hælspore.

Normalt trenger du ikke å x-ray foten til legen for å få en diagnose fordi det er sene veikryss og ikke de hælsporen som smerter.

En vanlig årsak til hælspore er å kjøre eller gå for mye med dårlige sko og smerten du opplever sitter på innsiden av hælen, spesielt når du går eller står. Det smerter ofte ekstra å ta de første skritt i morgen.

Prognosen for hælspore er vanligvis godt og skaden er vanligvis over tid leges av seg selv. Imidlertid kan det ta lang tid, noen ganger opp til eller over et år. Dersom man fortsetter med skaden plagsom belastning er det fare for ytterligere problemer.

Hvem kan søke hjelp fra behandlingen?
Søk hjelp hos en fysioterapeut eller lege i helsevesenet eller naprapat / kiropraktor. Det er godt å bli undersøkt av noen som både kan diagnostisere og som gir anbefalt behandling og tips om hva du kan gjøre for å lindre sine hælspore.

Hvilke behandlinger er det for hælspore? Her lister vi en rekke behandlinger for hælspore, både behandling i helsevesenet som egenomsorg:
Hvile eller redusert trening eller aktivitet
Blast Treatment
Heel pad til hælspore
Støttestrømper mot hælspore
Taping
Massasje
Ultralyd
Ortopediske innleggssåler, ortopediske innleggssåler
Akupunktur
Kortison injeksjoner

Hælspore tar normalt ganske lang tid å bli kvitt, så har du hælspore – ikke gi opp!

Kompresjonsstrømper for å avhjelpe hælspore